Věda říká
Ve čtvrtém týdnu začíná u štěněte vývoj chování při hře a také, pokud je mu dána šance, vývoj jeho způsobu řešení
problémů. Je to vhodný čas na to začít ho učit jak se vypořádat s nevyhnutelnými
frustracemi, které přináší život.
V tomto týdnu štěně potřebuje výzvy –
věci, které může nosit, tahat, šplhat na ně, pohybovat s nimi, přetahovat
se se sourozenci atd. To vše pomáhá vývoji síly, koordinace, agility a
sdílení. Štěně, které o tyto příležitosti přijde může vyrůst s malou
schopností učit se – nebo se bude učit pomaleji.
Může také vyrůst neschopno čelit frustraci – což může mít za následek vážné
poruchy chování a temperamentu.
Je snadné mít obavy, pokud se v této době matka zdá být ráznější – možná odejde, když se štěně snaží sát mléko nebo na něj vrčí nebo se na něj dokonce postaví. Je ale důležité, abyste nebyli přespříliš ochranitelští, protože tyto zkušenosti je také učí jak se potýkat s frustrací a jak ji překonat.
V tomto týdnu je třeba začít trávit čas
s každým štěnětem o samotě – pomalu prodlužovat dobu, kterou stráví pryč
od sourozenců a matky. Pomůže to prevenci proti separační úzkosti,
rozvine nezávislost a podpoří propojení s člověkem.
Některá plemena nebo typy psů možná ještě nedosáhli tohoto vývojového stádia, ale i tak je důležité poskytnout jim podněty, se kterými se mohou seznámit a učit se z nich až na to budou připraveni.
Doporučené
úkoly
1) Představte štěněti různé povrchy. Můžete si pořídit různé odstřižky a
dát je štěňátku do výběhu. Např. zmačkaný papír, kus koberce, lina, gumové
rohožky – cokoliv, co vás napadne, je pro štěně bezpečné a dá mu to hodně
rozdílných hmatových vjemů.
2) Přidejte věci, se kterými může experimentovat – hračky na přetahovanou,
Konga, tunely, otočené krabice s vyříznutými dírami, kus ovčí kůže,
položený kbelík, shrnutu deku, po které musí přelézat…Cokoliv, co je bezpečné a vždy pod vaším dohledem.
3) Vezměte každé štěně ven ze společné ohrádky a prodlužujte postupně
čas, který s ním strávíte pryč od sourozenců – zatím ale ne víc než 10
minut. Během tohoto času se zaměřte na úkoly z týdne 3. Není třeba pokaždé dělat
všechny úkoly – vyberte si vždy jeden nebo dva. Ujistěte se, že má štěně čas i na odpočinek. Pokračujte ve jeho zvykání na manipulaci – včetně dotýkání
se oušek, tlapek, obličeje atd. Jakmile začne doba odstavování od mléka, začněte používat malinké
a opravdu chutné pamlsky, aby jste posílili spojení manipulace
s pozitivním zážitkem.
4) Začněte každé štěně učit jak si zvyknout na jemné omezení pohybu.
Klekněte si s ním na zem a dejte si ho mezi nohy a ruce spojte na jeho hrudníku.
Bude vám tak sedět mezi nohama a východ mu budete blokovat rukama.
Držte ho jemně, ale ne víc než 3 vteřiny. Poté ho nechejte jít. Štěně se postupně
naučí klidně vyčkat až bude propuštěno. Pomocí mnoha odměn toto cvičení
postupně budujte až na 30 vteřinové intervaly. Naučí ho to potýkat se s potencionální
frustrací z dočasného omezení pohybu.
5) V rámci možností začněte štěňata stěhovat kolem domu do různých
místností s různými povrchy, hluky, rušností (zahrň do toho i zahradu a
terasu, pokud máte štěňata v létě). Vše musí vždy probíhat pod dohledem,
aby se zamezilo nehodám.
Související články:
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: Před narozením - 2 týdny
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: 3 týdny aneb Ahoj světě
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: 5. -.7. týden - Zvědavost
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: 8 Týdnů – Nový domov a tvorba vlastního Plánu
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: 9-12 týden – Učím se o světě – bezpečně!
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: Život poté...
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: 3 týdny aneb Ahoj světě
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: 5. -.7. týden - Zvědavost
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: 8 Týdnů – Nový domov a tvorba vlastního Plánu
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: 9-12 týden – Učím se o světě – bezpečně!
PLÁN ŠTĚŇÁTKA: Život poté...
Z originálu přeložila: Marta Mannelová
Žádné komentáře:
Okomentovat